Salta-Tilcara - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van marjaencees - WaarBenJij.nu Salta-Tilcara - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van marjaencees - WaarBenJij.nu

Salta-Tilcara

Door: marjaencees

01 Oktober 2011 | Argentinië, Buenos Aires

29 september:
Voordat wij onze reis voortzetten, moest ik eerst Michiel en Marielle bellen, want zij waren allebei jarig en Marielle mag zich nu bij de dertigers scharen!!
Salta is een enorm gezellige stad.Minder luidruchtig verkeer, meer wersters en overal gezellgie terrasjes en voor de dames onder ons, heel veel leuke winkeltjes. Jammer genoeg war er geen tijd om te shoppen.
Wij hadden een auto gehuurd en rond elf uur vertrokken wij richting Tilcara, een dorpje in El Campo Colorado, d.w.z. een gebied waar je vele kleuren tegenkomt. Wij hadden Purmamarca gepasseerd tijdens de reis naar Salta. Voordat wij in
Tilcara belandden, hebben wij dit kleurrijke plaatsje bezocht. Hier
zie je in een oogopslag 7 verschillende kleuren in de bergen. Denk ja dat je alles al gezien hebt, kom je weer zo´n verrassend beeld tegen.
Rond de klok van vieren kwamen wij aan in Tilcara, in La Posada de Luz, een enig hotel, dat gebouwd is met alleen materiaal uit de omgeving. Wij hebben een tuintje dat uitover de vallei.´s-Avonds zitten wij nog lekker buiten naar de sterren te kijken. Ook in dit plaatsje heb je bijna geen geplaveide straten. Dit maakt alles nogal stoffig.

30 september:Cees is jarig en dat gaan wij gezellig vieren in Zuid Amerika (is weer eens wat anders)
´s Morgens zijn wij naar Pucara de Tilcara gaan wandelen (fort van Tilcara). Boven op de berg heb je een gigiantisch uitzicht naar alle kanten van de vallei.
Op deze berg woonden in de Prehistorie de Pucaras. (10.000 vor Chr)Na hun kwamen de Inca´s totdat de Spanjaarden de berg veroverderden door Vitipoca, de leider van de Inca´s te arresteren. De bevolking moest gedwongen werken voor de bezetter, waardoor de bevolking zeer snel in aantal verminderde. De berg veranderde in een ruine. In 1908 zijn archeologen aan het werk gegaan om de ruines te restaureren. Niet alle huisjes zijn opgebouwd. Je krijgt wel een goed beeld hoe men hier geleefd moet hebben.
De resr van de dag hebben we gezellig thuis en in retaurantjes doorgebracht.
1 oktober;
Vandaag gingen wij op weg naar Irya, een dorpje aan het einde van de wereld!! Helaas kwamen wij 53 km voor het plaatsje op een woeste weg met keien terecht en het risico een lekkeband te krijgen wilden wij niet lopen. Dus zijn wij snel weer terug gegaan en ging de tocht naar Humuaca, een stad met 7000 inwoners, een leuk plein en een indrukwekken monument ter nagedachtenis aan de bevrijdingsoorlog van 1810-1823. Vanaf het monument werden wij weer getracteerd op een bijzonder vergezicht. Om 12.00 uur staat het plein vol met mensen, omdat er bij de Municipal, naast de katedraal een luik opengaat waar een franciscaner monnik te voorschijn komt!!1 Na afloop applaudiseerde iedereen (Cees niet hoor)
Het lukt mij vandaag niet om fot´s te plaatsen. De computers hier pakken de beelden niet. Pech!!
Ik ga het elders proberen.