Colca Cañon - Reisverslag uit Cusco, Peru van marjaencees - WaarBenJij.nu Colca Cañon - Reisverslag uit Cusco, Peru van marjaencees - WaarBenJij.nu

Colca Cañon

Door: marjaencees

09 September 2011 | Peru, Cusco

7 september:
wij vertrokken om 8.30 uit Arequipa met 7 andere gasten. Olivia, onze reisgids zorgde ervoor dat wij ons niet verveelde. We kregen info over de stad Arequipa en wanneer er iets bijzonders te zien was stopte de bus zodat wij foto´s konden maken. Helaas begaf onze filmcamera het, wat wel spijtig was gezien al het prachtigs wat wij hebben meegemaakt.
Tijdens de rit van 4 uren zagen wij de drie vulkaen van Arequipa Chachani (vrouw,bruid) en El Misti (de man) en Pichu Pichu regelmatig in de verte en aan de andere kant van de weg de drie vulkanen Ampato (de vulkaan waar het bevroren meisje Juanita gevonden is), Saltalli en Huaca Huaca. Over iedere vulkaan wist Olivia wel iets interessants te vertellen.Qua diersoorten kwamen wij Lama´s en Alpaca´s (huisdieren) en Viscunas en Huanacos ( beschermde diersoorten).Op 4200 meter hoogte maakten wij een stop om cocathee te drinken tegen hoogteziekte en ja hoor Cees kwam er niet onderuit!!!!Toen wij de top van 4920 bereikten gaf dat toch wel een kick.Wij hebben geen van beiden last gehad van hoogteziekte.
In Chivay bezochten wij een markt (rotzooi!!) en zagen wij voor het eerst een Toctoc (motortaxie)
In Coparaque gingen wij overnachten in het hotel Mamayachi.Het eten is overal prima en de hotelkamers ook.
In Coparaque hebben de Spanjaarden de eerste kerk gebouwd. Verder ziet zo´n dorpje er middeleeuws uit. Je komt overl ezels, lama´s, koeien etc tegen, gewoon op de straat en zelfs op de grote weg.
8 september: S´morgens om 6 uur vertrokken wij naar Cruz de Condor.
Er stond voor het uitchecken een lama in de hal.Hij of zij was gewoon naar binnen gelopen.
Tijdens onze rit kregen wij weer veel info en het landschap was adembenemend mooi.
wij maakten een stop in Yanque, de stad waar de Spanjaarden voor het eerst zich vestigden. Kleine kinderen danste de Wikiwiki, een liefdesdans, om geld te verdienen voor hun school.
Overal om je heen zag je terrassen, die de Inca´s aangelegd hebben voor de landbouw.
Voor de Inca´s woonden hier twee indianenstammen nl de Callaguas en de Cabanas. Deze zijn met de Inca´s samen gaan werken. Nu zie je nog aan het hoofddeksel van de vrouwen van welke stam zij zijn.
Door de komst van de Spanjaarden is er veel verwoest. Er waren ongeveer 60.000 indianen voor de komst van de Spanjaarden en er bleven er nog maar 15.000 over. Dit kwam met name doordat de mannen voor de Spanjaarden in de mijnen moesten gaan werken.
Wat opvalt is dat de katholieke kerk niet in staat is geweest om de Inca´s geheel van hun geloof in Goden af te helpen. Je ziet zelfs in de kerken afbeeldingen die te maken hebben met de Zonnegod, de God van de maan en Pacha Mama (god van de aarde).
Om 8.30 kwamen wij aan in de Condorvallei, zeer indrukwekkend. Er vlogen Condorfamileis rond en wij hebben geprobeerd om foto´s te maken, maar dat is toch wel moeilijk.
Al met al was het een reis om nooit te vergeten. Wij waren terug in Arquipa om een uur of vier, zeer vermoeid, maar heel voldaan.

Wij zitten nu in Cusco.fotos plaatsen lukt mij hier niet. Wij gaan morgen kijken of wij bij een internetcafe meer kunnen bereiken.
Groetjes Cees en Marja

• 10 September 2011 - 08:29

Annie:

Hoi Cees en Marja,

Wat enig om te lezen en wat zul je genieten.Na 't ontbijt ben ik naar naar de site gegaan. Ik vind dit zo geweldig. We zijn natuurlijk.......heel jaloers op jullie.Ik vergat te zeggen, dat de plantjes ook gedronken hebben. Vandaag belooft 't mooi te worden. Dus erop uit.
    Ik ga nu vaker naar de site, dat begrijpen jullie wel!!!!!!!
    Liefs en kijk voor ons mee, ja?
    Chris en Annie.

• 11 September 2011 - 13:18

Els Mullink:

ben net terug van een weekje Friesland,ja ja verschil moet er zijn,haha.
    Boeiend om de verslagen te lezen en de foto.s te zien.Moest lachen om de lama in het hotel.
    Geniet en blijf schrijven en foto.s maken.Dikke kus ELS

• 14 September 2011 - 14:37

Gerard Van Dijk:

Wat doen jullie veel in 2 dagen. Jammer van de foto-camera, maar ik neem aan dat daar wel een oplossinmg voor komt.
    Wat een schrik; een Lama in de hal,dat kom je bij ons niet tegen.
    Voor Cees kan het helemaal niet stuk nu hij zijn Condors heeft gezien.
    Het gebied van de Inca's zoals jullie beschrijven lijkt me een geweldige ervaring met veel cultuur.
    Geniet lekker verder en ik volg jullie.