Potosi, La Casa de la Moneda - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van marjaencees - WaarBenJij.nu Potosi, La Casa de la Moneda - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van marjaencees - WaarBenJij.nu

Potosi, La Casa de la Moneda

Door: marjaencees

23 September 2011 | Bolivia, Potosí

23 september:
Daar wij nog een uurtje moeten wachten voordat de bus naar Uyuni vertrekt, schrijf ik snel wat over Potosi. Een stad die 200 jaar lang de grootste en belangrijkste stad van Zuid Amerika was vanwege de zilvermijn. Nu is het een arme en vervallen stad met veel armoede en bedelende mensen. Ons werd aangeraden om naar La Casa de la Moneda te gaan. Hier werden vroeger de zilveren munten geslagen. Eerst met de hand, toen met door muildieren aangedreven machines, geimporteerd uit Spanje ( duurde 10 maanden voordat de machine in Potosi was). Daarna kwam de stoommachine en tot slot de electrisch aangedreven machine.Het zilver werd gewonnen uit La Montaña de la Plata, vroeger geheten La Pachamama.Er zijn tonnen zilver verscheept naar Spanje. Indianen en afrikanen moesten 12 uur per dag werken en bleven vaak 4 weken onder de grond.Buiten deze informatie was er in La Casa ook een z

• 25 September 2011 - 15:47

Gerard Van Dijk:

Weer eenprachtig verslag over iets wat vroeger geweldig was en nu wat verpaupert en wat behelpen met de keuze van een eetgelegenheid; mar wat jullie gezien hebben ook weer op deze dag maakt veel goed.
    Wat een geweldige foto van de eerste muntmachine die er nog geweldig uitziet en de bijzondere foto van het gebergte op de achergrond.
    Blijf genieten!

C